Ingen føtter er like og heller ingen løpesteg.
Din fot er unik. Men før du kan kjøpe deg nye joggseko er det viktig at du vet hvilket løpesett du har.
Det kan Milsluker’n hjelpe deg med.


Pronasjon = rotasjon av foten

Det er når yttersiden av hælen treffer bakken som første kontaktpunkt. Det er helt naturlig at man lander med hælen litt på utsiden uansett hvilken pronasjon man har. Det blir et stort trykk i landingsfasen og naturlig nok en større tyngde som dreier foten diagonalt og litt innover mot stortåballen i det du tråkker fra i stegavviklingen. Trykket fordeles utover i foten. Sammen med skoens støtdemping fordeles belastningen jevnt utover i foten før man sparker fra.


Hva er overpronasjon?

Samme bevegelse, men med en kraftige bevegelse enn ved normalpronasjon. Foten får en rotasjon innover etter at hælen har truffet bakken.
Ofte lander man med hælen litt på utsiden, og med det store trykket i landingsfasen roterer foten mer innover enn ut mot stortåballen fra stegfasen til frapark. Når bevegelsen er mer innoverrotert kan belastningen på bein og ledd i foten bli for stor. Dette kan føre til belastningsskader.
Ved overpronasjon er det viktig med sko som er sidestabile. Slike sko begrenser rotasjon og skjev belastning for foten, knær, hofter, sener og muskler. Og hvordan løpesettet ditt er, vet du sjelden før du har tatt en løpsanalyse. Det kan du hos Milsluker’n.

Stegavviklingen

Hælisett
Det er den første kontakten foten din har med underlaget. Når du går eller løper skjer dette som oftest på hælen. Når man løper raskere kan den første fasen være mer på forfoten. Når man går tråkker man ofte ned midt bak på hælen. Når du løper skjer denne landingsfasen ofte mer på utsiden av hælen.


Standfase

Det er fasen fra hælisettet til frasparket. Standfasen skjer når hele foten er i kontakt med underlaget. Her er det stor forskjell på løp og gange.
Standfasen er en støttefase for foten. Dette er også når foten din får mest trykk og belastning.


Fraspark

Dette er den siste fasen hvor belastningen føres fra flat fot og over på tærne. Frasparket kan variere hvor det blir størst belastning.
Ved overpronasjon får man en rotasjon av foten innover. Ved normalpronasjon er det mindre rotasjon og foten føres mest mulig rett frem.
Ved supinasjon/underpronasjon føres foten noe mer på utsiden etter hælisett.