Vi nærmer oss Marcialonga og det er mange som både har spørsmål og er nervøse for ernæringen. Vi har derfor sammen med Team Koteng og Fuel of Norway laget ernæringsplan som er enkel å følge og som garantert gir nok energi.

Dagen før

Viktig med skikkelig påfyll av karbohydrater. Spis lette karbohydrater med lite fiber (pasta eller ris) og lyst kjøtt eller fisk. Drikk masse vann. Magen vil da føles lettere samtidig som man har bra med påfyll. Start å drikke sportsdrikk for å sikre salt og væskebalansen.

Før start

2 timer før start
Innta lett fordøyelig frokost som f.eks omelett og lyst kjøtt. 500ml drikke.

1 time før start
Innta 1 stk EnergiGel uten koffein og 500 ml Sportsdrikke. Dette gir påfyll av karbo samt binding av væske i kroppen.

Underveis

Fyll på så jevnt som mulig av sportsdrikke fra drikkebelte, min 500ml i timen. Rent vann har ingen funksjon. Bruk 1 EnergiGel hvert 45 min sammen med sportsdrikke. Normalt forbruk av karbo ligger mellom 60–80 g i timen. Hvis man ikke fyller på med nok går man tom. Koffein Gel bør inntas når du har igjen ca 1,5t og 45 min til mål.

PS: Tipsene er laget utfra fuel sitt næringsinnhold, som kan avike stort fra andre. EnergiGel inneholder vesentlig flere karbohydrater enn andre.

 

Se også: Swix Smøretips til Marcialonga