Vi nærmer oss Vasaloppet og Team Koteng sitt tips i samarbeid med Fuel of Norway er klart. Her ernæringsplanen vi anbefaler løperne å følge. Husk Nitro for en ekstra boost.

Dagen før

Viktig med skikkelig påfyll av karbohydrater. Spis lette karbo med lite fiber (pasta eller ris) og lyst kjøtt eller fisk. Drikk masse vann. Magen vil da føles lettere samtidig som man har bra med påfyll. Start å drikke sportsdrikk for å sikre salt og væskebalansen.

Før start

2 timer før start
Innta lett fordøyelig frokost som f.eks omelett og lyst kjøtt. 500 ml drikke.

1 time før start
1 stk EnergiGel uten koffein og 500 ml sportsdrikke. Dette gir påfyll av karbo samt binding av væske i kroppen.

Underveis

Fyll på så jevnt som mulig av sportsdrikke fra drikkebelte, min 500ml i timen. Rent vann har ingen funksjon. Bruk 1 EnergiGel hvert 45 min sammen med sportsdrikke. Normalt forbruk av karbo ligger mellom 60-80g i timen. Hvis man ikke fyller på med nok går man tom. Koffein Gel bør inntas når du har igjen ca 1,5t og 45 min til mål.

Nitro inntas ved Oxberg sammen med en Gel.

PS: Tipsene er laget utfra fuel sitt næringsinnhold, som kan avike stort fra andre. EnergiGel inneholder vesentlig flere karbohydrater enn andre gel.