Hvilken sykkel skal jeg ha ?

Det er fantastisk å være på utkikk etter ny sykkel i år! Utvalget er fenomenalt, og man får faktisk virkelig mye for pengene sam- menlignet med bare noen få år tilbake.

Lette og stive karbonfiberrammer kommer i rimelige prisklasser, og tidelte utstyrsgrupper er ikke lenger kun forbeholdt toppmodellene. Terrengsykler kommer med 26- og 29-tom- mers hjul og både med og uten støtdemping. Bruksområdet avgjør hvilken sykkel som passer best. Trening, ritt, grusvei, sti, veien opp eller veien ned?

Den klassiske grusracersykkelen til de mindre tekniske rittene som Grenserittet og Birkebeinerrittet, kommer med stiv ramme av karbonfiber, en lett dempergaffel, og lette komponenter. 26” hjul har tradisjonelt vært standarden, men 29”-hjul kan tilføre visse fordeler. Større hjul har en mindre angreps- vinkel mot røtter, stein og hindere på sti, og ruller merkbart lettere i teknisk terreng.

På grusvei er det derimot lite forskjell mellom de to hjulstandardene. Enkelte hevder at 26” hjul er lettere å aksellerere og kvikkere i svinger, og dette kan være hensiktsmessig i kronglete traseer med hyppige fartsendringer. Store ryttere finner seg lettere til rette på 29”, men det er mange eksempler fra verdenscup der også mange kvinner velger 29” fordi hjulene ruller lettere i teknisk terreng. Dekkutvalget er også blitt veldig bra til 29”. De aller fleste foretrekker dempergaffel til både grus og sti, og 100 millimeter vandring foran er det vanlige. Mange dempegafler kan stives av med en bryter på gaffelbenet eller på styret, men likevel foretrekker enkelte purister helt stiv gaffel av karbonfiber for maksimal vektbesparelse og kraftoverføring. Men dette går på bekostning av kontroll, komfort og fart i teknisk terreng og er ikke å anbefale for hvermansen!

Til grovere terreng hvor mye av syklingen foregår på sti, vil de fleste foretrekke mer vandring foran og demping også bak. Mens mange grusryttere er opptatt av vekt og stivhet, er kontroll nøkkelordet for å sykle fort på sti. Fulldemperne kommer vanligvis med kraftigere hjul, drivverk og bremser, men også hardtailentusiastene kan lære mange triks av stisyklistene: dekk med grovere mønster og stort volum, samt bredt oppsvingt styre kan fullstendig forandre egenskapene til enhver sykkel. Stisykling er utrolig moro, og kjempegod trening!

Drivverkene er i år tidelt bak på de beste utstyrsgruppene SRAM og Shimano. Dette betyr at man kan velge mellom enda tettere giring, eller et lettere gir på kransen bak. Da kan man gå ned til to drev foran, mindre giring og sjanse for kluss minsker, og dessuten er det litt lettere. Vil man være helt på den sikre siden, er den tredelte kranken langt ifra død!